PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z
2005r.Nr 108 poz. 908 z pózn. zm.);
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005
r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez
kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów (Dz. U. z 2005
r. Nr 217 poz. 1834 z pózn. zm.).
INFORMACJE OGÓLNE
Sprawdzenie kwalifikacji do kierowania pojazdami silnikowymi odbywa
się w formie egzaminu państwowego składającego się z części
teoretycznej i praktycznej. Przed przystąpieniem do egzaminu
państwowego osoba ubiegająca się o prawo jazdy składa w ośrodku
egzaminowania dokumenty:
● wniosek o wydanie prawa jazdy;
● dowód uiszczenia opłaty za egzamin;
● orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do
kierowania pojazdami;
● fotografia o wymiarach 3,5 x 4,5 cm;
● zaświadczenie o ukończeniu kursu dla kandydatów na kierowców
oraz ewentualnie:
● pisemna zgoda rodziców lub opiekuna, jeżeli osoba nie ukończyła 18
lat;
● zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dodatkowego, jeżeli osoba
trzykrotnie uzyskała negatywny wynik z egzaminu teoretycznego lub z
egzaminu praktycznego;
● w przypadku gdy w egzaminie ma uczestniczyć instruktor, z podaniem
jego imienia, nazwiska oraz numeru. EGZAMIN TEORETYCZNY
Po dostarczeniu dokumentów do WORD, ustalany jest termin egzaminu
teoretycznego i praktycznego. Przed przystąpieniem do egzaminu
egzaminator sprawdza tożsamość osoby egzaminowanej na podstawie
dowodu osobistego. Egzamin teoretyczny ma formę testu i
przeprowadzany jest przy pomocy komputera wyposażonego w specjalną
konsolę dotykową, umożliwiającą obsługę programu:
Część teoretyczna egzaminu państwowego obejmuje sprawdzenie
znajomości:
- przepisów ruchu drogowego,
- techniki kierowania i czynności kontrolno-obsługowych pojazdu,
- zasad udzielania pierwszej pomocy ofiarom wypadku.
Przed rozpoczęciem egzaminu egzaminator wyjaśnia zasady testu i
działania konsoli dotykowej. Następnie komputer losowo wybiera 18 pytań z puli 490, każde ma trzy
odpowiedzi: A, B, C, przy czym poprawne mogą być wszystkie lub dwa
lub jedno. Zaznaczyć należy wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Do każdego
pytania można się cofnąć i je poprawić. Czas na rozwiązanie testu to
25 minut. Po udzieleniu odpowiedzi na wszystkie pytania a przed
upływem czasu można zakończyć test. Test uznaje się za pozytywnie
rozwiązany jeśli udzielimy przynajmniej 16 poprawnych odpowiedzi w
czasie do 25 min. Po zakończeniu testu egzaminator sprawdza wynik testu,
jeżeli jest
on pozytywny przeprowadzony zostaje egzamin
praktyczny. Jeśli wynik jest negatywny należy ustalić następny termin
egzaminu teoretycznego w Biurze Obsługi Klienta WORD Kielce, oraz
dokonać opłaty za ten egzamin.
Pozytywny wynik egzaminu teoretycznego jest ważny przez 6 miesięcy.
EGZAMIN PRAKTYCZNY
Egzamin praktyczny polega na prawo jazdy polega na:
●
wykonaniu na placu manewrowym zadań zgodnie z techniką kierowania
pojazdem i określonymi kryteriami:
I. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego
podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za
bezpieczeństwo jazdy, oraz ruszenie z miejsca:
1)
sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów
odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego - osoba
egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
- poziom oleju w silniku (osoba egzaminowana powinna co najmniej
sprawdzić gdzie i przy użyciu jakich przyrządów sprawdza się poziom
oleju w silniku),
- poziom płynu chłodzącego,
- poziom płynu hamulcowego,
- poziom płynu w spryskiwaczach - osoba egzaminowana powinna co
najmniej wskazać zbiornik i po jego otwarciu stwierdzić obecność
płynu,
- działanie sygnału dźwiękowego,
- działanie świateł zewnętrznych pojazdu;
2)
właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów
bezpieczeństwa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), sprawdzenie
czy drzwi pojazdu są zamknięte:
- w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy
obszar przestrzenie za pojazdem,
- w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i
prawy obszar przestrzenie za pojazdem,
- zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy;
3)
upewnienie się o możliwości jazdy:
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu
drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu;
4)
płynne ruszanie:
- opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego,
- łagodne puszczanie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
5)
dodatkowo dla kategorii A, A1:
- sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku jeżeli pojazd jest w niego
wyposażony),
- zdjęcie z podpórki i przemieszczenie go na odległość 5m bez pomocy
silnika,
- podparcie motocykla na podpórce.
II. Jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu:
-
płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu, w trakcie jazdy do tylu
obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez
tylną szybę pojazdu i lusterka.
III. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu:
-
przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż o 0,2m, a
silnik nie powinien zgasnąć - osoba egzaminowana w trakcie
wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu
zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.
IV. Slalom - jazda po łukach w kształcie cyfry 8 i pomiędzy 5
pachołkami (tylko dla kategorii A, A1):
-
5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8 i 2-krotny przejazd
pomiędzy 5 pachołkami bez podpierania się nogami, najeżdżania na
linie, potrącania pachołków.
- upewnienie się o możliwości skręcenia.
● wykonaniu w ruchu drogowym, zgodnie z przepisami ruchu drogowego i techniką kierowania
pojazdem, programu egzaminacyjnego złożonego z zadań:
1. Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego.
2. Jazda drogami dwukierunkowymi jedno- i dwujezdniowymi:
a) o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów
ruchu,
b) posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki,
obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.
3. Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych
i niewyznaczonych pasów ruchu.
4. Przejazd przez skrzyżowania:
a) równorzędne (trzy- i czterowlotowe),
b) oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu
(znak A7, B 20, D1 oraz w połączeniu z tabliczkami T6a i c),
c) z sygnalizacją świetlną,
d) na których ruch odbywa się wokół wyspy,
e) dwupoziomowe (wjazd i zjazd).
5. Przejazd przez przejścia dla pieszych.
6. W przypadku egzaminu dla kategorii B i B1 prawa jazdy
wykonanie manewrów:
a) parkowanie prostopadłe lub skośne:
- wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy),
- miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie
egzaminowanej,
- po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez
kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być
zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy
sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu),
- parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego, lub,
b) parkowanie równolegle pomiędzy dwoma pojazdami (manewr
jest wykonywany jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do
parkowania - możliwa jedna korekta toru jazdy)
- wjazd tyłem - wyjazd przodem
- miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie
egzaminowanej,
- długość miejsca do parkowania powinna stanowić około 2 krotność
długości pojazdu egzaminacyjnego,
- w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy,
- po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla
bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- w przypadku kiedy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w
trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik,
c) zawracanie na drodze jednojezdniowej - dwukierunkowej
- możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury
drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.)
- zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego
- miejsce do zawracania wyznacza egzaminator.
7. Przejazd przez torowisko tramwajowe i kolejowe oraz obok
przystanku tramwajowego i autobusowego.
8. Wykonanie manewrów:
a) wyprzedzania, omijania, wymijania (dla kategorii A, A1
przy prędkości co najmniej 50km/h),
b) zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, prawo, oraz
zawracania na skrzyżowaniu.
9. Hamowanie od prędkości co najmniej 50km/h do zatrzymania w
wyznaczonym miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym
ośrodka egzaminowania).
10. Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych - obowiązkowo w
zakresie kategorii A, A1 prawa jazdy, w przypadku pozostałych
nieobowiązkowe:
- w przypadku kategorii A i A1 prawa jazdy hamowanie awaryjne musi
być wykonane przy prędkości min. 50km/h przy użyciu przedniego i
tylnego hamulca motocykla,
- manewr może być wykonywany na placu manewrowym ośrodka
egzaminowania.
Czas trwania egzaminu praktycznego:
- kategoria A - 25 minut,
- kategoria B - 40 minut.
Warunkiem przeprowadzenia części praktycznej egzaminu państwowego
w ruchu drogowym jest:
1) panowanie nad pojazdem podczas wykonywania zadań na placu
manewrowym w sposób pozwalający stwierdzić, że zachowanie osoby
egzaminowanej nie stworzy zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu
drogowego - w przypadku prawa jazdy kat. B i B1;
2) pozytywna ocena z wykonania zadań egzaminacyjnych na placu
manewrowym - w przypadku prawa jazdy pozostałych kategorii.
Zachowaniem osoby egzaminowanej świadczące o możliwości
stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego jest:
- bezpośrednie stworzenie zagrożenia dla zdrowia lub życia osób;
- przejechanie kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie
stanowisk;
- najechanie na pachołki lub tyczki.
Naruszenia
przepisów ruchu drogowego skutkujące natychmiastowym przerwaniem i
wynikiem negatywnym egzaminu państwowego na prawo jazdy:
1) Kolizja drogowa.
2) Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz
zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym.
3) Wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed
nimi.
4) Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na
oznakowanym przejściu.
5) Nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego pojazdem, który
skręca w drogę poprzeczną, pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu
przez jezdnie drogi, na którą wjeżdża pojazd.
6) Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnie
osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego oznaczenia, lub osoby
o widocznej ograniczonej sprawności poruszania się w celu
umożliwieniu jej przejścia.
7) Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania.
8) Niezastosowanie się do:
- sygnałów świetlnych,
- sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania
ruchem drogowym,
- sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kontroli
ruchu drogowego.
9) Niezastosowanie się do znaków:
- "zakaz wjazdu",
- "zakaz ruchu w obu kierunkach",
- "zakaz skręcania w lewo",
- "zakaz skręcania w prawo",
- "nakaz jazdy....",
- "linia podwójna ciągła".
10) Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu:
- na skrzyżowaniu w sytuacji równorzędnej,
- na skrzyżowaniu oznaczonym znakami określającymi pierwszeństwo
przejazdu,
- pojazdom szynowym,
- rowerzystom,
- podczas zmiany pasa ruchu,
- w razie przecinania się poza skrzyżowaniem kierunków ruchu lub
torów jazdy pojazdów poruszających się po tej samej drodze,
- podczas włączania się do ruchu,
- podczas cofania.
11) Naruszenie zakazu zawracania.
12) Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 20km/h.
13) Nieupewnienie się o możliwości wyprzedzania.
14) Naruszenie zakazu wyprzedzania:
- na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi,
- przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia,
- na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi,
- na skrzyżowaniach,
- na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi,
- na przejazdach tramwajowych i bezpośrednio przed nimi.
15) Niezastosowanie się do znaku zakaz wyprzedzania.
16) Wyprzedzanie z niewłaściwej strony.
ODBIÓR PRAWA JAZDY |